Wij krijgen vaak de vraag: als jullie onze huisstijl ontwerpen, waarom hebben wij dan een huisstijlhandboek nodig? Dat leggen we je graag uit!
Een goede huisstijl zorgt voor een sterke visuele merkidentiteit. Door consistent gebruik te maken van een huisstijl zorg je ervoor dat jouw bedrijf of merk direct herkent en onthouden wordt. Kleuren, logo lettertype en andere visuele elementen spelen een belangrijke rol. Ze roepen bepaalde associaties en gevoelens op die de merkbeleving van (potentiële) klanten positief beïnvloeden.
Wat is een huisstijlhandboek?
Wanneer je als bedrijf een huisstijl hebt laten ontwerpen, is het belangrijk dat deze huisstijl terug te zien is in de diverse uitingen, zowel offline als online. Een huisstijlhandboek, ook wel huisstijlgids of brand manual genoemd, is een document waarin de richtlijnen en specificaties op het gebied van de huisstijl zijn vastgelegd. Zo weet je zeker dat iedereen binnen het bedrijf de huisstijl op dezelfde manier gebruikt. Zie het als een handleiding met alle do’s en don’ts op het gebied van de volgende elementen:
- Kleurcodes en kleurgebruik
- Lettertypen
- Grootte, positie en juist gebruik van het logo en/of beeldmerk
- Eventuele extra huisstijlelementen
- Beeldmateriaal
- Taal
- Social media
Welke kleuren mogen met elkaar gecombineerd worden? Hoe moet het logo worden uitgelijnd? Welke lettertypen worden er gebruikt voor titels en welke voor normale tekst? Dit ligt allemaal vastgelegd in het handboek.
De voordelen van een huisstijlhandboek
Een huisstijlhandboek voor een bedrijf is handig, zodat iedereen binnen het bedrijf de huisstijl consistent toepast waardoor de sterke visuele merkidentiteit wordt gewaarborgd.
- Consistentie Een huisstijlhandboek legt richtlijnen en specificaties vast, zoals het gebruik van kleurcodes, lettertype en het logo. Door dit handboek gebruikt iedereen binnen jouw bedrijf precies dezelfde elementen.
- Efficiëntie Door het gebruik van een huisstijlhandboek hoeven medewerkers van jouw bedrijf niet telkens opnieuw beslissingen te maken of vragen te stellen over bepaalde visuele elementen. Iedereen heeft richtlijnen en specificaties waar ze op terug kunnen vallen.
- Professionaliteit Met een handboek laat je jouw bedrijf zien dat ze aandacht besteden aan hun imago en merkidentiteit. Door consistent gebruik te maken van een huisstijl straal je professionaliteit uit.
- Herkenning Mensen herkennen je bedrijf sneller als alle uitingen er hetzelfde uitzien. Dit heeft te maken met de kracht van herhaling.
Hulp nodig van een huisstijlhandboek?
Wil je ook een huisstijlhandboek als aanvulling op je nieuwe logo of huisstijl? Zodat alle medewerkers binnen het bedrijf makkelijk de huisstijl door kunnen voeren in diverse visuele uitingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Tijd voor koffie?
Vul hieronder je gegevens in